مروری بر قانون پنج ثانیه

قانون پنج ثانیه بیان می‌کند که اگر ایده یا کاری [جدید] در ذهن داریم که می‌خواهیم انجامش دهیم، تا پنج ثانیه مهلت داریم تا برای اجرای آن کار، اقدام کنیم؛ در غیر این صورت مغز ما آن ایده یا کار را نادیده خواهد گرفت و کارهایی که برایش عادی و روتین هستند و قبلاً انجام می‌داده را جایگزین آن خواهد کرد.

خانم مِل رابینز (Mel Robbins) مبدع نظریه قانون پنج ثانیه در کتابی که با همین عنوان منتشر کرده، معتقد است که همه ما در ذهن‌مان لیستی از ایده‌ها، اهداف یا کارهایی داریم که هر روز و هر روز می‌خواهیم آنها را انجام دهیم ولی عمدتاً آنها را به تأخیر می‌اندازیم.

ایشان معتقد است که دلیل این امر در مکانیسم و کارکرد مغز انسان نهفته است.

خانم رابینز در کتاب خود با اشاره به مشکلاتی که تقریباً همه ما با آنها دست به گریبان هستیم و عمدتاً اختلالاتی با پیش‌زمینه‌های اجتماعی هستند؛ مثل اهمال‌کاری، اضطراب، ترس از جمع و موارد دیگر، سعی می‌کند با ارائه تجربیاتی که در زندگی شخصی خود با آنها مواجه شده، راه‌حل‌هایی برای رفع انها ارائه کند.

ایشان معتقد است که مکانیسم‌های مغز ما انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مغز بتواند ما را زنده نگه دارد. لذا مغز انسان همواره بهترین تلاش خود را انجام می‌دهد تا در برابر کارهای سخت و ناراحت کننده و ترسناک و یا هر نوع کار و اقدامی که احساس کند احتمالاً آسیبی به ما خواهد زد، از ما محافظت کند؛ چون این وظیفه مغز است و مغز ما تلاش می‌کند که ما را زنده نگه دارد. به عبارت دیگر، مغز تلاش می‌کند تا از آسیب زدن به ما و آسیب دیدن ما محافظت کند.

با این مبنا می‌توان گفت که مغز ما انسان‌ها به گونه‌ای طراحی نشده تا کارهای سخت، ناراحت کننده، ترسناک و یا هر نوع کاری که احتمال آسیب دارد را انجام دهد یا ما را مجبور به انجام آنها کند. در عوض، مغز به گونه‌ای طراحی شده که کارهایی که برای ما عادی هستند و فکر می‌کند برای بقای ما لازم هستند را اجرا کند.

اگر به این نکته ظریف دقت کنیم، خواهیم دید عموماً وقتی می‌خواهیم کار جدیدی را انجام دهیم، برای انجام آن کار عملاً با تردید، نااطمینانی، هیجان و یا ترس و اضطراب مواجه هستیم. بحث بسیار مهمی که وجود دارد این است که مغز ما با نشان دادن این حالات به ما سعی می‌کند آن کار را برای ما سخت جلوه دهد و ما را از انجام آن منصرف کند. این یک واکنش طبیعی مغز انسان است.

دلیل این امر هم همانطور که گفته شد این است که ؛

این کار وظیفه مغز است و مغز ما تلاش دارد در مقابل هر آنچه که احساس خطر می‌کند از ما محافظت کند. بدیهی است که با این نگاه، هر کاری که جدید باشد و بخواهیم آن را انجام دهیم (و طبعاً هر هدفی که برای خود انتخاب می‌کنیم) مغز تصور می‌کند که برای بقای ما خطرناک است و لذا با اجرای مکانیسم‌های خود، ما را از اجرای آن منع می‌کند.

کارکردها و تفاوت‌های مغز راست و چپ

خانم رابینز برای حل این چالش، نظریه قانون پنج ثانیه را معرفی کرده است. راه‌حل ایشان برای این مسأله این است که ؛

هر گاه خواستید کار جدیدی انجام دهید از پنج تا یک بشمارید و بعد سریع دست به کار شوید و آن کار را انجام دهید.

این شمارش معکوس، باعث ایجاد اختلال در عادت‌های جاری مغز می‌شود و مغز نمی‌تواند بر روی کار دیگری غیر از شمردن معکوس یک تا پنج، متمرکز شود و ما را از انجام آن کار منصرف کند. در واقع فقط پنج ثانیه یا کمتر فرصت داریم که برای اجرای آن کار اقدامی انجام دهیم و آن را تبدیل به واقعیت کنیم قبل از اینکه مغزمان سعی کند ما را از انجام آن کار منصرف نماید.

شاید این قانون به نظر خیلی ساده باشد اما تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی عادت‌های جاری مغز دارد و می‌تواند به سادگی باعث شود تا بتوانیم تغییراتی هرچند کوچک در انجام کارهای روزانه خود داشته باشیم. با تکرار این تغییرات، آنها جایگزین عادت‌های قبلی ما [مغز] می‌شود و در واقع ما عادت‌های جدیدی پیدا خواهیم کرد که عملاً اقدام به کارهایی است که سابقاً برایمان سخت و غیرقابل انجام بوده است.

خانم رابینز در بخش ابتدایی کتاب خود، مطرح می‌کند که با استفاده از قانون پنج ثانیه می‌توان کنترل زندگی خود را به دست گرفت. ایشان معتقد است برای اجرای این قانون، نیاز به شهامتی داریم  که عامل آن ندای قلب است. ایشان توصیه می‌کند که همواره در انجام کارهای جدید به ندای قلب خود گوش فرا دهید و آن را دنبال کنید. خانم رابینز بیان می‌کند که بعد از سال‌ها استفاده از این قانون و شنیدن ماجرای افراد مختلف در سراسر دنیا «به این نتیجه رسیده‌ام که ما هرروز با لحظاتی سخت، نامطمئن و ترسناک روبرو می‌شویم. زندگی ما نیازمند شهامت است و قانون پنج ثانیه به کشف این شهامت برای تبدیل شدن به بهترینِ خودمان کمک می‌کند. این قانون به من آموخت که چطور باید از تردید دست بردارم و به خودم، ایده‌هایم و توانایی‌هایم ایمان بیاورم. این قانون به من قدرتی درونی داد تا بتوانم شخصی بهتر و خو‌شحال‌تر باشم، نه برای دیگران؛ بلکه برای خودم.»

در ویدئوی زیر ایشان در مصاحبه با تام بیلیو (Tom Bilyeu) نظریه خود را توضیح می‌دهد ؛

لینک‌های زیر را ببینید ؛
قانون 5 ثانیه – کوتاه‌ترین دستورالعملی که زندگی‌تان را متحول می‌کند
کتاب قانون پنج ثانیه – مل رابینز
نقدی بر خوانش کتاب قانون پنج ثانیه اثر مل رابینز
قانون پنج ثانیه ؛ افشین چایچی نصرتی (مترجم) ، انتشارات نشر نوین ، 1397
چطور “قانون ۵ ثانیه” می‌تواند به شما در مبارزه با میل به تعویق انداختن کارها کمک کند
زندگی‌تان را با قانون ۵ ثانیه متحول کنید
قانون طلایی مل رابینز
قانون پنج ثانیه در بیمه
نورافکن‌ها و خطاپنداشت‌ها
*
Mel Robbins Site
Mel Robbins Blog
Mel Robbins on YouTube
Mel Robbins on the 5 Second Rule
Mel Robbins : The 5 Second Rule to Change Your Life
The 5 Second Rule : Transform Your Life, Work, and Confidence with Everyday Courage

=====